1. Korte biografische schets: 'Escher' |
Maurits Cornelis Escher is geboren op 17 juni in het jaar 1898
te Leeuwarden. Hij is opgegroeid in |
Escher was niet meteen de beste student en de slimste jongen. Toch had hij talenten. Niet meteen de talenten dat zijn vader van hem verwacht hadden, maar zijn moeder was er meteen vol lof over. Escher werd dan ook niet de minste graficus. Dankzij een goede opleiding leerde hij de houtgravure/snede en andere grafische technieken kennen. Met deze technieken wist hij de mooiste werken te maken. Werken die er niet meteen zeer eenvoudig uitzien. Een zekere wiskundige kennis was noodzakelijk om deze werken tot stand te brengen. Toch zal je meteen opmerken dat Escher geen groot wiskundig talent was. Sommige kunstwerken zijn niet volledig afgewerkt, doordat zijn wiskundige kennis te beperkt was. Over het algemeen kan je wel zeggen dat zijn prenten zeer ingewikkeld opgebouwd zijn en er moeilijk uitzien. Hij had een zeer goed oog en wist de wereld op een fantasierijke en fascinerende manier aan de mensen te tonen. De spelletjes die hij speelde met de symmetrie, geometrie en architectuur zijn fantastisch en doet de kijker van zijn kunstwerken nog steeds bewonderenswaardig opkijken. |
2. Escher tijdens de lessen wiskunde |
Escher is geen wiskundige, maar een merkwaardig kunstenaar. Toch plaatsen we hem in het rijtje van de wiskundigen die aanbod komen tijdens het schoolloopbaan van de leerlingen in het secundair onderwijs. Dit omdat zijn kunstwerken rijk zijn aan vele wiskundige invloeden. In de handboeken wiskunde worden zijn kunstwerken dan ook meerdere malen gebruikt als extra oefening bij een bepaald wiskundig onderdeel. Hieronder hebben we alvast enkele kunstwerken verzameld die in het secundair onderwijs aanbod zouden kunnen komen. Het is aan de leerlingen om het kunstwerk te linken aan het juiste wiskundige onderwerp. De leerlingen kunnen kiezen uit volgende onderwerpen:
- de elliptische kromme - perspectief - draaiingen
- symmetrie - spiegelingen - ruimtefiguren
Uiteraard is het belangrijk om ook het leven van deze man even te bespreken met de leerlingen. Start opnieuw met de gegeven kunstwerken en vertel iets meer over de manier waarop deze kunstwerken tot stand gekomen zijn. Door te klikken op bovenstaande kunstwerken vind je voldoende informatie die je als leerkracht aan de leerlingen per schilderij kan geven.
Na het geven van de nodige informatie is het te hopen dat alle leerlingen inzien dat Escher als grafisch kunstenaar nooit zonder de wiskunde zijn kunstwerken had kunnen maken.
Tot slot voor de geïnteresseerden onder jullie, geven we graag de link naar de site van het Escher Paleis in Den Haag mee. Op deze site kan u extra achtergrondinformatie terugvinden over het museum en Escher zelf.
Als u de werken met uw leerlingen dus in het echt wil bewonderen, is het bezoeken van deze site zeker geen overbodige zaak.