Het genie uit de renaissance
De renaissance is een culturele stroming die het begin betekende van de Nieuwe tijd. Tijdens die periode ontwikkelden enkele figuren zich tot ‘homo universales’. Deze figuren maakten zichzelf meester in verschillende domeinen zoals die van de wetenschap en de kunst. De man die zichzelf als het prototype van de homo universales mag beschouwen, is Leonardo Da Vinci. Hij was een zeer bekend persoon in Italië tijdens de 15de eeuw. Aangezien hij zichzelf meester maakte binnen verschillende domeinen, mag Da Vinci als een belangrijk wiskundig persoon zeker niet ontbreken in dit lijstje.
Korte biografische schets: 'Da Vinci' |
In 1452 is Leonardo Da Vinci geboren te Vinci. Hij groeide
op in een zeer groot gezin. Hij |
Leonardo Da Vinci is het prototype van een renaissancekunstenaar. Hij was zeer getalenteerd binnen verschillende domeinen en had een grote interesse voor de wetenschap. Zijn werken zijn niet alleen kunstwerken maar ook uitvindingen en theorieën binnen de domeinen van de wetenschap. Als kind heeft hij kunnen genieten van een goede opleiding. Zijn basiskennis heeft hij te danken aan de kunstenaar Verrecchio. Maar niet alleen zijn kennis, maakte Leonardo’s ontwikkeling mogelijk. Ook de voorafgaande kunstenaars zoals Donatello en Ghiberti konden hem bekoren. Leonardo was dus zeer leergierig, nieuwsgierig, maar ook zeer achterdochtig. Hij was bang dat iemand anders met zijn uitvindingen of werken ging lopen. Vandaar dat hij alles noteerde in spiegelschrift. De voornaamste verwezenlijkingen van Leonardo zijn de volgende: het kunstwerk: ’Het laatste avondmaal’, ontwerp van de snelvuurkruisboog en ophaalbruggen, het ruiterstandbeeld van de Maarschalk Trivulzio, ontwikkeling van de constructie van de regelmatige veelhoeken, ontwerp voor enkele baggermachines … , theorie over camera obscura en het perspectief. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de verwezenlijkingen van Da Vinci. Het is dus meer dan duidelijk dat deze man enorm getalenteerd was. Het zal je dan ook niet verbazen dat hij op het vlak van de wiskunde ook enkele belangrijke ontdekkingen heeft gedaan. |
2. Da Vinci in de lessen wiskunde |
Leonardo Da Vinci is een historisch figuur die niet
alleen gekend is door volwassen, maar evengoed door de jongeren zelf. Zijn
uitvindingen, zijn verhaal, zijn personage komt vaak voor in verhalen,
films, tijdschriften … Materiaal waarmee jongeren geconfronteerd worden en
die hen een beeld geven van hem als persoon. Uiteraard kan je als leerkracht
dan gaan afvragen of dit beeld volledig correct is. Want waar komt al die
informatie vandaan? Wat weten de leerlingen al van deze man? Hoe komt het
dat Leonardo zo bekend is? Het zijn interessante vragen om te onderzoeken
als leerkracht. Ook als wiskunde leerkracht kan je kort even stilstaan bij
deze vragen en daarna pas de link leggen met het vak. Leerlingen hebben vaak
zelf al veel te vertellen over deze man, dus geef hen dan ook even de kans
om dit te doen.
Een mogelijke manier om Leonardo Da Vinci in je lessen wiskunde even aanbod
te laten komen is via onderstaand kunstkabinet. De spelregels zijn zeer
duidelijk en de werkvorm die hieronder aangeboden wordt is vooral bedoeld om
leerlingen actief te laten werken rond de uitvindingen en verwezenlijken van
Da Vinci en daarbij beroep te doen op hun eigen voorkennis en
onderzoeksvaardigheden.